•Szeretettel köszöntjük iskolánk honlapján• Lapozgasson oldalainkon!. Oldalaink folyamatosan frissülnek!
FŐOLDAL  ISKOLÁNKRÓL  TANTESTÜLET  HÁZIREND  PEDAGÓGIAI PROGRAM  EMELTSZÍNTŰ TESTNEVELÉS  CSENGETÉSI REND  KÖNYVTÁR  E-KÖNYVTÁR  SULIKVÍZ  E-ISKOLAÚJSÁG-R  ÚJ 
k Nyírbátori Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskola

             4300 Nyírbátor, Zrínyi Ilona u. 48.       
                     
                KAPCSOLAT        
k

RUMINI kicsit másképp

 

     A 4.a osztály tanulóit a nyári szünetben- köszönhetően a kötelező irodalmi olvasmánynak- nem várt izgalmak érték. Berg Judit: Rumini című regénye fordulatos, kalandokkal teli. A gyerekek természetesen olvasónaplót készítettek, miközben olvasták a művet. Az olvasónaplóban röviden rögzítették az egyes fejezetek tartalmát, amelyeket rajzokkal is illusztráltak. A regény által nyújtott kalandokat ismét átélhették akkor, amikor Tóth Erika tanító nénivel a negyedikes kisdiákok feldolgozták az írónő alkotását. Egy igen különleges technikát alkalmaztak, mivel egy lapbook büszke tulajdonosa lett az osztály minden tagja a feldolgozás végén. Ez a munka természetesen heteket vett igénybe, azonban látván a produktumokat, mindenki irigy lehet gyermekeink alkotásaira. A következőkben Tóth Erika tanító nénivel készített interjú olvasható.

KTM: - Miért hívtad segítségül ezen technikát a mű feldolgozásánál?

TE : - A lapbook egy kreatív „műfaj”. Nem arról szól, hogy felteszek egy kérdést, a gyerek leírja a választ, s ha jó, kap egy pontot, ha nem, levonom.  A lapbookban nincsenek rossz válaszok, és pont ettől csodálatos eszköze a tanulásnak.  Pontosan azt tükrözi, amit a gyermek éppen tud vagy megtanul.

KTM : - Hogyan fogadták a gyerekek? Mi volt az első benyomásod?

TE : - Fogalmuk sem volt , hogy mit jelent ez a szó, értetlenül néztek rám. Egy dossziéhoz hasonlítottam, amit arra használunk, hogy mindent összegyűjtünk benne, ami a mesével kapcsolatos. A következő kérdésük az volt, hogy lesz abból a nagyméretű kartonból egy A4-es lap nagyságú gyűjtő nyírás és ragasztás nélkül. Ez a csodálkozás végigkísérte az 5 héten át tartó munkánkat, nagyon egyszerű megoldásokkal, érdekes, ismeretlen technikákkal ismertettem meg őket.

k
k

KTM : - Elégedett voltál az osztály munkájával? Szívesen dolgoztak a gyerekek?

TE : - Ha egy szóval kellene jellemeznem a munkájukat, azt mondanám, hogy a tenni akarás végig jellemző volt. Senkit nem noszogattam, hogy dolgozzon már, sőt nem akarták abbahagyni. A péntek délutánjaink erről szóltak. Minden hétfőn megkérdezték, hogy pénteken  Ruminizünk? Szerintem, ez mindent megmagyaráz.

KTM : - Mesélj a munkafolyamatról, kérlek!

TE : - Öt  héten keresztül dolgoztunk a lapbookon.  Az első alkalommal azt kértem, hogy hozzák el a könyvet, kezükbe vették. Kértem, hogy csukják be a szemüket és szagolják meg. Csodálkozva rám néztek, de megtették. Számomra a kötelező olvasmány nem azt jelenti, hogy a tanító néni azt mondja, ezt a könyvet el kell olvasni. Én azért kérem, hogy olvassanak, mert ebből tanulnak. Minden egyes darab a lapbookban ezt bizonyította:

ˇ         Fejlődött a szókincsük: szókártyákat készítettünk, aminek aztán összegyűjtöttük a szinonimáit, rokon értelmű párjait. Én konkrétan két szót választottam ki, amit tudtam, hogy nem ismerik a jelentését: a banda és a gaztett.

Szómagyarázatként a fabatkát választottam, egy kis lapozható noteszt készítettünk. Megmagyaráztuk, hogy mit jelentett régen és ma, illetve a mesében hogy szerepelt.

ˇ          Új ismereteket szereztek helyszínekről: készítettünk egy kincses térképet, ahol bejelöltük a mese helyszíneit és, hogy a mesében szereplő kincs hol lett elrejtve. Majd leírták, hogy számukra mi a kincs az életükben. Egészen meglepő dolgokat írtak, nem a telefon, számítógép képezett értéket nekik, hanem a család, szeretet, barátság.

k
k

ˇ         A szereplőknél az emberi kapcsolatok közül a barátságra fektettem a hangsúlyt. Ezért a főszereplő barátainak a nevét kellett egy szív formában kigyűjteni és leírni, hogy kik voltak ők a mesében.

ˇ         Az állatokról is megtudtunk néhány fontos dolgot. A mese főszereplője egy kisegér, ezért a fedőlapra az ő profilja került. Gyűjtöttünk szólásokat, közmondásokat, amelyek egérrel kapcsolatosak, majd egér formájú kártyákra írtak le, és a borítón helyezték el.

Az egér jellemzőit, tulajdonságait, külsejével, táplálkozásával kapcsolatos dolgokat is megbeszéltük.

ˇ         Fontosak voltak a tárgyak szerepei is. A mesében többször is visszatértek a vajákos szerek, amelyek hatására varázslatos dolgok történtek. Nyomtattam ki nekik különböző formájú varázsitalokat, ők kiválasztották, hogy melyik szimpatikus és leírták, hogy mire használták a mesében.

ˇ         A tantárgyak közötti kapcsolatokra is odafigyeltem, különösen a környezetismeretre.

A mese legfontosabb helyszíne a tenger. Ezért egy kis kártyára ráírták, hogy miért fontos a tenger az ember számára.

A mesében a fabatkákból egy varázsszer hatására pillangók lesznek. Én ebbe úgy vittem bele a környezetismereti tantárgykapcsolatot, hogy a pillangó fejlődésének folyamatát rajzolták le egy forgatható milton kapoccsal összefogott körlapra.

Gyógynövényekkel is ismerkedtünk. A mesében a recefice fa kérgét összekeverik kamillával, és ez a főzet gyógyító hatású. Kinyomtattam nekik néhány a konyhában is használatos gyógyító hatású fűszernövény képét és nevét, amit ők párosítottak össze.

ˇ         Felhívtam a figyelmüket más könyvekre is, hiszen az írónőnek számos könyve jelent már meg, ezek címeit összegyűjtöttük egy kis forgatható könyv formájában.

k
k

ˇ         Azért játszottunk is, a jól ismert BINGÓ játékot. Két csoportba osztottam őket, kaptak egy BINGÓ táblát és a náluk levő válaszokat erre kellett elhelyezniük. Kérdéseket tettem fel, hogy az egyik, hol a másik csoport tagjai találták meg maguknál a válaszokat. Ezt nagyon élvezték.

KTM : - Kiemelnél egy olyan mozzanatot a munka során, amely emlékezetes marad mindannyiótok számára?

TE : - A végén, amikor elkészültünk, mindenki arcán láttam azt a csodálatot, örömet , hogy ezt ők készítették. Büszkék voltak saját magukra.

KTM : - Köszönöm  a beszélgetést, valamint szülőként is hálás vagyok az odaadó, áldozatos munkádért. További sikereket kívánok!

                                                                         

                                                                               Kóródiné Tóth Mária

VISSZA FELVISSZA A FŐOLDALRA