|
RUMINI kicsit másképp
A 4.a
osztály tanulóit a nyári szünetben- köszönhetően a kötelező irodalmi
olvasmánynak- nem várt izgalmak érték. Berg Judit: Rumini című regénye fordulatos,
kalandokkal teli. A gyerekek természetesen olvasónaplót készítettek, miközben
olvasták a művet. Az olvasónaplóban röviden rögzítették az egyes fejezetek
tartalmát, amelyeket rajzokkal is illusztráltak. A regény által nyújtott
kalandokat ismét átélhették akkor, amikor Tóth Erika tanító nénivel a negyedikes
kisdiákok feldolgozták az írónő alkotását. Egy igen különleges technikát
alkalmaztak, mivel egy lapbook büszke tulajdonosa lett az osztály minden
tagja a feldolgozás végén. Ez a munka természetesen heteket vett igénybe,
azonban látván a produktumokat, mindenki irigy lehet gyermekeink alkotásaira. A
következőkben Tóth Erika tanító nénivel készített interjú olvasható.
|
KTM: - Miért hívtad segítségül ezen technikát a mű
feldolgozásánál?
TE : - A lapbook egy kreatív „műfaj”.
Nem arról szól, hogy felteszek egy kérdést, a gyerek leírja a választ, s ha jó,
kap egy pontot, ha nem, levonom. A
lapbookban nincsenek rossz válaszok, és pont ettől csodálatos eszköze a
tanulásnak. Pontosan azt tükrözi, amit a
gyermek éppen tud vagy megtanul.
KTM : - Hogyan fogadták a gyerekek? Mi volt az első benyomásod?
TE : - Fogalmuk sem volt , hogy mit
jelent ez a szó, értetlenül néztek rám. Egy dossziéhoz hasonlítottam, amit arra
használunk, hogy mindent összegyűjtünk benne, ami a mesével kapcsolatos. A
következő kérdésük az volt, hogy lesz abból a nagyméretű kartonból egy A4-es
lap nagyságú gyűjtő nyírás és ragasztás nélkül. Ez a
csodálkozás végigkísérte az 5 héten át tartó munkánkat, nagyon egyszerű
megoldásokkal, érdekes, ismeretlen technikákkal ismertettem meg őket.
| | |
KTM : - Elégedett voltál az osztály munkájával? Szívesen
dolgoztak a gyerekek?
TE : - Ha egy szóval kellene
jellemeznem a munkájukat, azt mondanám, hogy a
tenni akarás végig jellemző volt. Senkit nem noszogattam, hogy dolgozzon
már, sőt nem akarták abbahagyni. A péntek délutánjaink erről szóltak. Minden
hétfőn megkérdezték, hogy pénteken Ruminizünk? Szerintem,
ez mindent megmagyaráz.
KTM : - Mesélj a munkafolyamatról, kérlek!
TE : - Öt héten keresztül dolgoztunk a lapbookon.
Az első alkalommal azt kértem, hogy hozzák el a könyvet, kezükbe vették.
Kértem, hogy csukják be a szemüket és szagolják meg. Csodálkozva rám néztek, de
megtették. Számomra a kötelező olvasmány nem azt jelenti, hogy a tanító néni
azt mondja, ezt a könyvet el kell
olvasni. Én azért kérem, hogy olvassanak, mert ebből tanulnak. Minden egyes
darab a lapbookban ezt bizonyította:
|
ˇ
Fejlődött a szókincsük:
szókártyákat készítettünk, aminek aztán összegyűjtöttük a szinonimáit, rokon értelmű
párjait. Én konkrétan két szót választottam ki, amit tudtam, hogy nem ismerik a
jelentését: a banda és a gaztett.
Szómagyarázatként
a fabatkát választottam, egy kis lapozható noteszt készítettünk.
Megmagyaráztuk, hogy mit jelentett régen és ma, illetve a mesében hogy
szerepelt.
ˇ
Új ismereteket
szereztek helyszínekről: készítettünk egy kincses térképet, ahol bejelöltük
a mese helyszíneit és, hogy a mesében szereplő kincs hol lett elrejtve. Majd
leírták, hogy számukra mi a kincs az életükben.
Egészen meglepő dolgokat írtak, nem a telefon, számítógép képezett értéket
nekik, hanem a család, szeretet, barátság.
| | |
ˇ
A
szereplőknél az emberi kapcsolatok közül a barátságra
fektettem a hangsúlyt. Ezért a főszereplő barátainak a nevét kellett egy szív
formában kigyűjteni és leírni, hogy kik voltak ők a mesében.
ˇ
Az
állatokról is megtudtunk néhány fontos dolgot. A mese főszereplője egy kisegér,
ezért a fedőlapra az ő profilja került. Gyűjtöttünk
szólásokat, közmondásokat, amelyek egérrel kapcsolatosak, majd egér
formájú kártyákra írtak le, és a borítón helyezték el.
Az
egér jellemzőit, tulajdonságait, külsejével, táplálkozásával kapcsolatos
dolgokat is megbeszéltük.
ˇ
Fontosak
voltak a tárgyak szerepei is. A mesében többször is visszatértek a vajákos szerek, amelyek hatására varázslatos dolgok
történtek. Nyomtattam ki nekik különböző formájú varázsitalokat, ők
kiválasztották, hogy melyik szimpatikus és leírták, hogy mire használták a
mesében.
|
ˇ
A
tantárgyak közötti kapcsolatokra is odafigyeltem, különösen a
környezetismeretre.
A
mese legfontosabb helyszíne a tenger. Ezért egy
kis kártyára ráírták, hogy miért fontos a tenger az ember számára.
A
mesében a fabatkákból egy varázsszer hatására pillangók lesznek. Én ebbe úgy
vittem bele a környezetismereti tantárgykapcsolatot, hogy a pillangó fejlődésének folyamatát rajzolták le egy
forgatható milton kapoccsal összefogott körlapra.
Gyógynövényekkel
is ismerkedtünk. A mesében a recefice fa kérgét összekeverik kamillával, és ez
a főzet gyógyító hatású. Kinyomtattam nekik néhány a konyhában is használatos
gyógyító hatású fűszernövény képét és nevét, amit ők párosítottak össze.
ˇ
Felhívtam
a figyelmüket más könyvekre is, hiszen az írónőnek számos könyve jelent már
meg, ezek címeit összegyűjtöttük egy kis forgatható könyv formájában.
| | |
ˇ
Azért
játszottunk is, a jól ismert BINGÓ játékot. Két
csoportba osztottam őket, kaptak egy BINGÓ táblát és a náluk levő válaszokat
erre kellett elhelyezniük. Kérdéseket tettem fel, hogy az egyik, hol a másik
csoport tagjai találták meg maguknál a válaszokat. Ezt
nagyon élvezték.
KTM : - Kiemelnél egy olyan mozzanatot a munka során, amely
emlékezetes marad mindannyiótok számára?
TE : - A végén, amikor elkészültünk,
mindenki arcán láttam azt a csodálatot, örömet , hogy ezt ők készítették. Büszkék voltak
saját magukra.
KTM : - Köszönöm a
beszélgetést, valamint szülőként is hálás vagyok az odaadó, áldozatos
munkádért. További sikereket kívánok!
Kóródiné Tóth Mária
| VISSZA FEL | VISSZA A FŐOLDALRA |
|