BOLDOGSÁG
ÓRÁK A KÖNYVTÁRBAN
Rövid leírás
A
Boldogságórák Magyarországon a pozitív pszichológia széles körben elfogadott és
kísérleti eredményekkel bizonyított tudományág kutatásaira épülnek. A program
célja, hogy megerősítse a diákok önbecsülését, és elősegítse a boldogságukat.
Az órák lényege a személyiségfejlesztés, a pozitív életszemléletre való
képesség tanítása.
Részletes leírás
A
pozitív pszichológia kutatásait figyelembe véve, empirikus kutatásokkal
támasztják alá a programban alkalmazott módszereket. Az órák lényege a személyiségfejlesztés, pozitív
életszemléletre való képesség, az önismeret, tolerancia és szociális
kapcsolatok tanítása. Egy speciális cselekedtető, játékos tanulás útján
történő programmal, amely az alsó tagozatos 6. Híres megbocsátók-kutatómunkakorosztálytól egészen a
középiskolás korosztályig ki van dolgozva. A Boldogságórák célja nem az, hogy
problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat
adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal.
Célja, hogy felkutassa és fejlessze azokat a tényezőket, amelyektől az egyén és
a társadalom pozitívan fejlődik, a gyerekek érzelmi intelligenciájának és
optimista gondolkodásának fejlesztése, a pozitív pszichológia eredményeinek felhasználásával.
Személyiség-, önismeret-fejlesztés,
szorongás, stressz csökkentése, megfelelő megküzdési stratégiák kialakítása, a
boldogság képességének fejlesztése. A gyerekeknek nem a felnőttkor nehéz
önismereti útja lesz a pozitív gondolkodás, hanem már személyes élmény,
tapasztalás, erőforrás, amire könnyebben építkezhetnek majd saját egyéni
útjukon. A pozitív pszichológia középpontjában minden kétséget kizáróan a
boldogság erősítése áll, csakúgy, mint a Boldogságórák tematikájában.
Tíz
témakörön keresztül haladva, egy hónapban csak egyetlen boldogságfokozó
technikával foglalkozunk ( a könyvtárban egy-egy foglalkozásra tér be egy-egy
alsó és felső tagozatos csoport) - kellő időt biztosítva, hogy az új szokás
beépüljön személyiségükbe. Ez a program csökkenti gyerekek szorongását, növeli
az önbizalmukat, önismeretüket és segíti őket, hogy jobban teljesítsenek az
iskolában.
1. Boldogságfokozó hála
2. Optimizmus gyakorlása
3. Kapcsolatok ápolása
4. Boldogító jócselekedetek
5. Célok kitűzése és elérése
6. Megküzdési stratégiák
7. Apró örömök élvezete
8. Megbocsátás
9. Testmozgás
10. Fenntartható boldogság
Javasolt
időkeret: 45 perc
Eszközigény: Témához igazodó, de általában kártyák, könyvek, de a
legfontosabb a százszázalékos személyes jelenlét.
Milyen
problémát old meg?
Pl.: együttműködés
hiánya, optimista gondolkodás hiánya, személyiségfejlesztés , magatartászavar,
fegyelmezési problémák , koncentráció, fókuszálási problémák , tanórai passzivitás , motiváció hiánya.
Célok
és előnyök:
A
gyerek problémamegoldó készségének fejlesztése.
A
gyerek látókörének és gondolkodásmódjának szélesítése.
Testi,
szellemi és társas erőforrások építése.
A
negatív érzelmek ellensúlyozása.
A
gyereke mentális egészségének megóvása.
Az
osztályközösség kohéziójának erősítése, az agresszió csökkentése, kezelése.
A
gyerek tanulási eredményeinek javítása.
A
gyerek tanulási örömének elérése.
A
gyerek fejlődésének segítése, hogy boldog és optimista legyen.
BOLDOG-ÉVES-TERV
A
foglalkozások egységes vázlata:
1.
téma bevezetése:
2.
relaxáció és személyiségfejlesztő gyerekdalok
3.
a téma feldolgozása
4.
az óra lezárása
5.
meditációk az óra lezárásához
6.
a téma továbbgondolása
|