| Kedves
Diákok, Szülők, Pedagógusok!
Kovács Judit vagyok, az
intézmény iskolapszichológusa.
A Tankerület
rendelkezése alapján 2020.03.16-tól a személyes jelenlétet igénylő feladatellátás
visszavonásig szünetel, ezért az intézményben történő iskolapszichológusi
ellátás sem elérhető.
Ugyanakkor
lehetőség van online felületen történő egyéni segítő beszélgetésre, bizonyos
kérdésekben, bizonyos határig személyes találkozás és beszélgetés nélkül is.
Ha ebben a
kritikus helyzeteben szeretne, szeretnétek kérdéseket, segítséget kérni a rajklaszlo@freemail.hu
email címen vagyok elérhető.
Üdvözlettel: Kovács Judit iskolapszichológus | | Kedves Mindenki!
A
Magyar Pszichológiai Társaság Katasztrófapszichológiai Szekciójához nagyon sok
kérdés érkezett, a járvány pszichológiai vonatkozásával kapcsolatban, ezért egy
tájékoztató anyagot tettek közzé, melyet a következő linken tudtok elolvasni! | |
| | | Írj bakancslistát! Kattints a képre és töltsd le! |
|
Hamarosan
itt az év vége, közeledik a bizonyítványosztás. Sok gyereknek ez az időszak
nehéz. Mire figyeljünk, mit tehetünk!
| Bármi történik | Szégyen átalakítása | 6+1 alternatíva a „hogy vagy?” helyett | 50 megküzdési stratégia
| Önértékelés |
|
|
|
|
|
|
Néhány ötlet a hosszú hétvégére, amit családtaggal, barátokkal csinálhatsz:
Mit játszunk a gyerekkel?
|
Önismereti társasjáték
| Ingyenesen letölthető A TITOKTÜNDÉR
hangos könyv! | | | |
|
Hogyan éljünk a bezártságban – és utána? – Geszvein Erika szakpszichológus a Mandinernek
Geszvein Erika szakpszichológussal KÉSZÜLT RIPORTBAN olvashattok
A BEZÁRTSÁG-ÉS UTÁNA MIKÉNTJÉRŐL ÉS EREDMÉNYEIRŐL
Forrás:
https://mandiner.hu/cikk/20200518_geszvein_erika_szakpszichologus_a_mandinernek?fbclid=IwAR1ZfJirDvTb-7u3uIPCo7IO-mtIO4vynJNpN9taKuvOsUXVBSn0Fwu38qE
|
18 egyszerű érzelemszabályozási
technikákról olvashattok a következő cikkben, ha felmegy a pumpa, le is tudjon
menni.
„Az indiánt hosszú vándorútja
során egy autó felvette és percek alatt elrepítette úti céljához. Az indián
ekkor leült az árok szélére, hosszan üldögélt, s a kérdésre – Mit csinálsz?
Mire vársz? – ekképp sóhajtotta el magát:
– Várom, hogy utolérjen a lelkem!”
„Ez a fenti példázat Korzenszky Richárd bencés szerzetes
Üzenőfüzetében szerepel”.
forrás:https://pszichoforyou.hu/erzelemszabalyozastechnikalelekerosito/?fbclid=IwAR0WrrnMQktGnXOmKpYgNdyTJxG7zfsMrpNfVPDU2qxSBPZZR_Hj8Hri4Zk
|
GYORS ELLAZULÁS
| Hogyan tudjuk segíteni a
gyermek kudarctól való félelmének leküzdését
| Hogyan tudjuk segíteni a gyerekek MENTÁLIS EGÉSZSÉGFEJLŐDÉSÉT, avagy „Ép
testben, ép lélek”
| Hogyan
tudjuk segíteni a gyerekek önszabályozását?
|
MI AZ, AMIRŐL DÖNTHETÜNK?
| MI MIATT AGGÓDOM?
| AGGÓDALOM ELHALASZTÁSA
| Feszültségazonosítás és kezelés a hétköznapokban
A stressz-diagram gyakorlat
https://gallerypsziche.blog.hu/2020/04/30/mi_a_baj_658
Dr. Mogyorósy-Révész Zsuzsanna
pszichológus
|
Így is segítheted gyermeked önbizalmának fejlődését!
|
Tanároknak, hogy diákjaid reziliensek legyenek!
|
MOTIVÁCIÓ!?
|
AKTÍV ÉS PASSZÍV TANULÁS
| Szankció az
otthoni tanulás idején. Alkalmazzuk vagy
sem? A következő linkre kattintva eldönthetitek!
|
Közelharcok az otthoni tanulással gyerek-szülő
küzdelmek a „home school”-ban!
|
Miért fontos a nevetés és humor a nehézségekben?
| Boldogság
|
Ha teheted, töltsd a szabadban a hosszúhétvégét, természetesen a
szabályokat betartva!
| Ötletek hétvégékre Alsósoknak
| Felsősöknek
|
Miért kiabálunk, amikor dühösek vagyunk?
|
Hullámzó lelkiállapot!?
|
Figyeljünk egymásra!
Karantén idején
felerősödött családi erőszak!
|
Érzelmi kompetencia
|
Érzelmek felismeréséhez egy kis segítség!
|
Lélekerősítő
| A Zöld
Alma Diagnosztikai és Fejlesztő központ osztotta meg a „Covid Virus
Időkapszula” foglalkoztató füzetet, melyben a gyerekek (de felnőttek is) saját
érzéseiket, emlékeiket, fontos dolgaikat jeleníthetik meg, a mostani
időszakról, mely akár egy maradandó emlékkönyvvé is válhat. https://drive.google.com/file/d/1pewLKXFRLCqOqZVIFSIt3Qh-aQOe7YM-/view?fbclid=IwAR3Ug95HgaZw83V8-wUqGNpf2Ce3aLbmWgwwg2fKJUCqjS4iXaCs4SZkp40 | |
Internetezz biztonságosan!
| |
Az elvált szülők kapcsolattartási ajánlásáról a kijárási
korlátozás idejére vonatkozóan a Hintalovon Gyermekjogi
Alapítvány oldalán tudtok tájékozódni. |
Ezt a linket azoknak
ajánlom, akik elvált szülőként, külön nevelik gyermeküket és a járványhelyzet
idején a kapcsolattartás kérdéseiben dilemmái vannak. Néhány leggyakrabban
felmerülő kérdésekre ad választ a Családterapeuta
szakembere.
|
Relaxációs
technikák, stabilizáló gyakorlatok feszültség oldásra
|
Gyerekeknek
|
Nem csak gyerekeknek
|
Felnőtteknek
|
Kedves Szülők, Pedagógusok! Ezt a cikket azért ajánlom, mert néhány napja tart már a
„bezártság” aminek nagyon lehetne örülni, főleg azért mert a szeretteinkkel
vagyunk „összezárva”. Ez a cikk, viszont nagyon finoman, de érthetően ír
pszichológiai oldalról és tapasztalati szemszögből is az ütközések
kialakulásáról és arról, hogy mit is lehetne kezdeni ezekben a helyzetekben.
Karanténpszichológia: így kezeld az
otthoni konfliktusokat
|
A hétvégére, a „MARDJ OTTHON!” szabadidőre ajánlás.
A Legyen újra színes a világ! 1. száma A pdf-et
Google Driveból tudjátok letölteni és a link szabadon tovább osztható: | |
https://www.facebook.com/pszichetrener/photos/a.105083777520777/221556465873507/?type=3&theater
|
NAPIREND
Szükséges felhívni a
figyelmet erre a KÖZÉRZETJAVÍTÓ rutin, majd szokássá alakuló életmódbeli
kialakításra, ami ebben a kritikus helyzetben igen lényeges. Álltalában két
szélsőséges idő és napirend beosztással találkozhatunk, melyek lelki
problémáinkra is veszélyt jelenthetnek.
Az egyik, amikor a nap
24 órája sem elég teendőink elvégzésére. A túlzsúfolt és feszített munkatempó
szorongáshoz vezethet, az állandó „mindig csinálni valamit, és jól csinálni”
érzettől.
A másik, amikor nagyon
sok szabadidővel rendelkezünk, és mégsem töltjük el „hasznosan”. A cél nélküli
és a semmitmondó üresjáratok, vagy a „ráérünk arra még” halogatások pedig a hangulatunkra
lesznek negatív hatással.
A napirend fontos a keretek az állandóság és a rendszer
meghatározásában, a kiszámíthatóság, biztonságérzet, kiegyensúlyozottság kialakításában.
Nem lehet azonos
napirendje mindenkinek, hiszen a kialakítás függ a családtagok számától,
családtagok korától, nemétől, az aktívitást igénylő tevékenység mennyiségétől,
stb.
FELHÍVOM a szülők
figyelmét, hogy a gyermekük napirend kialakításában és annak betartásában
nagyon fontos szerepük van. Nem csak abból adódóan, mert ezek az otthontöltött
napok iskolai napoknak minősülnek, hanem azért is, mert az egymást követő
napok, hetek egyre megterhelőbbek lesznek lelkileg, fizikailag, mindenki számára.
Ezzel az egyszerű, de ésszerű szervezéssel mindenki könnyebben el fog tudni
igazodni, boldogulni. FONTOS a napirend kialakításában, hogy a gyerek tudja, mi
miért mikor történik és elmondhassa véleményét, a kialakításban. Ne legyen az,
„Mert én azt mondtam!”
Természetesen a
rugalmasság és a kikapcsolódás alappillére a napirend
kialakításnak, melyet mindenki maga alakít. Lásunk néhány jelentéktelennek
tűnő, de sokat segítő apróságokat.
ˇ Kelj fel mindig ugyanabban az időben.
ˇ Végezd el a szokásos reggeli dolgokat. (reggeli, mosakodás,
ágyak bevetése, stb.)
ˇ Öltözz fel, ne maradj pizsamában.
ˇ Jelöld ki azt a fix időpontot, amikor tanulsz, dolgozol. Így
mindennap ugyanabban az időben kezded és fejezd be tennivalóidat.
ˇ Legyenek a tantárgyak vagy munka között szünetek, mint az
iskolában. Ilyenkor egyél, igyál, szellőztess, intézd el a szükségleteidet.
ˇ Legyen kijelölve a pihenőidő.
ˇ A tanulás, munka az tanulás, munka, - a pihenés és kikapcsolódás
az pihenés és kikapcsolódás. VÁLASZD SZÉT A KETTŐT. HÚZZ HATÁRT.
ˇ Tartsd a kapcsolataidat és beszélgess chaten vagy telefonon
szeretteiddel, barátaiddal.
Érzelmileg megterhelő
napok elé nézünk, tanulók, pedagógusok, szülők. A napirend még „bevezethető”
ami a későbbiekben fogja eredményét mutatni.
|
Kedves diákok, szülők!
A hétvégére, a „MARDJ
OTTHON!” szabadidőre ajánlás.
Alsó tagozat
Népmesék nézése vagy olvasás. De nem
csak népmesék! A Grimm mesék vagy Benedek Elek, Illyés Gyula és még
sorolhatnám.
MIÉRT? Mert, a
gyerekeket is foglalkoztatja a járvány. Számos kérdés merül fel bennük. Mi van?
Mi lesz? Mi van ha….? Ezek a félelemkeltő és szorongáskeltő kérdések kimondva
vagy kimondatlanul is jelen vannak bennük. A mesén keresztül
történhet meg az élményfeldolgozás. Ezekben a mesékben megjelennek a
szimbolikus üzenetek, melyek segítenek a
feszültségcsökkentésben, vágyteljesítésben, tanulságokat adnak át,
problémamegoldót vagy védekezést, stb.
Felső tagozat
A
felsősöknek a Hétköznapi menyország című Svéd filmet ajánlom. Ez most más,
mint amit szerettek, ezért CSAK ajánlás, de jelen helyzetben aktuális. Az
alkalmazkodás, kitartás, és aktivitás erősítésére.
|
SEGÉDANYAG SZÜLŐKNEK/GONDVISELŐKNEK
A KORONAVÍRUSSAL (COVID-‐19) VALÓ CSALÁDI MEGKÜZDÉSHEZ
|
| |
|