|
Kedves diákok, szülők, pedagógusok!
Kovács Judit vagyok az intézmény iskolapszichológusa. A
vírushelyzet miatt újra szünetel az intézményben a személyes jelenlétet
igénylő ellátás. Ugyanakkor, ha mégis szeretne/ szeretnél segítséget kérni, a
következő emailcímen tudja/tudod megtenni: rajklaszlo@freemail.hu
Természetesen az online felületen történő segítés csak bizonyos
kérdésekben, illetve bizonyos határokon belül lehetséges, de igyekszem a
lehetőségekhez mérten és az etikai szabályoknak megfelelően segíteni.
Várom a jelentkezéseket, üdvözlettel
Kovács Judit
|
Kedves szülők!
Újra otthonról kell, hogy tanuljanak a gyerekek, és látom, a
kétségbe esett szülők arcát, (még akkor is, ha tudják, hogy ez most nagyon
fontos az egészségünk érdekében) hogy kezdődik minden újra. Nem akar tanulni,
húzza az időt, minden csinál csak nem tanul, még mindig a gép előtt ül, de
chattal vagy játszik, vagy filmet néz, vagy eszik, …. aztán elfárad, és alszik,
és sorolhatnánk, hogy mi mindent csinál, csak a tanulni nem akar.
Következő kérdések és válaszok segíthetnek kicsit eloszlatni a
bizonytalanságot:
ˇ
Mi a szülő elsődleges feladat? Motiválni és kontrollálni! Nem
tanítani kell, csak segíteni!
ˇ
Milyen teljesítményt vársz el a gyerektől? A gyermekeket igyekszünk
boldog felnőttekké nevelni, mindegy hogy szakmunkás bizonyítványa lesz vagy
doktorija. Hogy mire képes a gyermeked azt csakis saját magaddal szembeni
őszinteséggel lehet megválaszolni. DE ha tudod, hogy többre képes, ösztönözd,
hogy érje el, amit akar.
ˇ
Mikor segíts neki? Alsó
tagozatban, még igénylik és csak is a személyes támogatás tud hatékony lenni. Felső
tagozat már „az ajtócsapkodás” időszaka, de a korábbi következetes nevelés
ilyenkor sem vész el, csak a szabályokon kell kicsit változtatni. Fontos, hogy
ebben a korban a büntetés NE SZÓLJON A BARÁTI VAGY FACEBOOK TELJES MEGVONÁSÁRÓL,
hiszen a társas kapcsolatok nagyon fontosak a személyiségük fejlődésében,
alakulásában. Ha kisiskolás korban kialakul egy tudásvágy (belső motiváció),
akkor az, később is fent marad, de már inkább a kortársak motiválják, mint a
szülő. Ha viszont csak egy külső motiváció miatt ül le tanulni, akkor továbbra
is el fogja várni a megerősítést a szülők részéről.
ˇ
Tehetsz-e még valamit? LÉGY NYITOTT GYERMEKEID ÉLMÉNYEIRE: a
tanulás területén is figyelj érzéseire, mindegy hogy pozitív vagy negatív, hallgasd
meg beszélj vele róla.
Forrás: https://www.kamaszpanasz.hu/
|
Kedves diákok!
Újra otthonról
kell tanulni. Ez fontos most mindenki egészségének védelmében. Ne engedd, hogy
a „korlátlan” felügyelet, mert a szülők dolgoznak, vagy, a kevés lehetőségek,
mert több testvéreddel kell osztozni a család egyetlen informatikai eszközén,
elvigye az egész napodat. Gyakran előfordul, hogy csak chatelsz kicsit a
barátokkal, aztán játszol a kedvenc játékodon, vagy éppen a kedvenc sorozatod
kezdődik, felnézel a facebookra mi történik, és máris haza ért anya, apa és még
a házinak se kezdtél neki, és semmit nem tanultál. Aztán hallgathatod, hogy „Mi
lesz belőled így? Mit akarsz az élettől? Sehova nem vesznek fel!” és, még
sorolhatnám! Halogatod, mert neked unalmas a tanulás. Sőt vissza is kérdezel,
„Minek tanuljak, mi értelme?”
Néhány
gondolat, hogy mit, miért, hogyan!:
Halogatás:
lehet, hogy nehézségeid vannak, vagy nem érted a tananyagot, aztán inkább neki
se kezdesz. Fontos, hogy felismerd és segíts magadon. Dolgozz határidőre,
dolgozz részfeladatokkal, vagy kérj segítséget.
Unalmas: talán
azért, mert nem magad miatt teszed, hanem a szüleid miatt vagy a tanárok miatt,
vagy csak egyszerűen nem akarsz megbukni és végre ki akarod járni a 8 osztályt.
Emiatt kedved sincs tanulni, elveszítetted az érdeklődésedet és a
motiváltságodat.
Motiváltság: A
BELSŐ MOTIVÁCIÓ NÖVELHETŐ!
ˇ
Teljesítmény: Ne karaj egyből
ötöst szerezni, de hozd ki magadból a
legtöbbet. Tudd elmondani, hogy igen mindent megtettem azért a hármasért.
Ne a haszonért dolgozz, hanem azért az érzésért, hogy igen képes vagyok rá, ezt
jól csináltam.
ˇ
Kompetencia: Ha ez sikerül, az
elégedettség érzése, a tudás gyarapodásának érzése fog tovább ösztönözni a
tanulásban.
ˇ
Önmegvalósítás: Vannak céljaid,
vágyaid? Ez a szó azt jellenti, hogy most lehet, hogy a legunalmasabb anyagot
kell tanulnod, de előbb ezeket a feladatokat kell végrehajtani ahhoz, hogy a
későbbiekben eljuss, oda ahova szeretnél. Vagyis, amit szeretnél megvalósítani
önmagadnak.
Tanulás
értelme: Ezt mindenki maga válaszolja meg. Természetesen attól függ, mit akarsz
elérni, mi szeretnél lenni, milyen vágyaid vannak, és mit teszel meg értük? Nem
az a lényeg mit tanulsz, hanem hogy miért? De ha eldöntötted, akkor fektesd
bele minden energiádat, és nem félj segítséget vagy tanácsot kérni.
Forrás:
https://www.kamaszpanasz.hu/
| |
Hatékonyan
akarsz tanulni? Akkor fontos!
1. Időbeosztás. Osztd be az időd, mikor mit csinálsz, mennyi ideig!
2. Időzített tanulás. Melyik az a napszak, amikor hatékonyan tudsz
tanulni?
3. Tervkészítés. Amit szeretünk, vagy könnyebb tanulni azt hagyjuk
utoljára, kezd a nehezebbel!
4. Koncentrálj! Zárd ki a zavaró tényezőket! Ne foglalkozz mással!
Ne húzd a tanulási időt!
5. Frissítd magad! Ha elfáradsz, szellőztess, egyél egy gyümölcsöt,
mozgasd át magad!
6. Módszerek. Találd meg magadnak a legmegfelelőbb tanulási
módszert! Például a piramis módszer: olvasd végig a leckét, jegyzeteld ki a
kulcs szavakat, jegyezd meg a fontosabb dolgokat! Ismételd többször, hangosan!
Fordíts nagyobb figyelmet a tananyag közepére! (az elejét és a végét mindig
könnyebb megjegyezni) Végül az apró betűs részeket is átolvashatod, talán
feleléskor pont ez jut eszedbe.
7. Jegyzetelés. Ha nem jegyzed meg elsőre, amit tanultál, írd le,
ez fejleszti a memóriát!
8. Előadás. Mondd el valakinek, mintha felelnél!
9. Aludj rá egyet! Másnap ismételd át!
Forrás: https://www.kamaszpanasz.hu/
|
| Öngondoskodás Gondoskodj magadról, hogy másokról is tudj. Ami
feltölt, megnyugtat, boldogabbá tesz, segít, hogy másokkal is figyelmesebb és
türelmesebb legyél. Neked melyik segít?
|
|
FEL | VISSZA |
|