•Viszontlátásra! ...... Viszontlátásra! ....... Viszontlátásra! •
logo

NYÍRBÁTORI MAGYAR-ANGOL KÉTTANNYELVŰ 

ÁLTALÁNOS ISKOLA,

                                                                  4300 Nyírbátor Zrínyi I. u. 48.                                                           
..
Nyítólap Iskolánkról Diákok Emelt szintű
testnevelés
Házirend
Tantestület Archívum
Pedagógiai
program
Kapcsolat
Logikuckó Versenyek Eredményeink Galéria Könyvtár Iskolaújság
Alapítvány Pályázatok Archívum

Gondolatok a kéttannyelvű oktatásról

 

Magyarországon közel két évtizedes múltra tekint vissza a kéttannyelvű oktatás. Pozitív országos tapasztalatai miatt városunkban is megvalósult immár nyolc éve.

Sokszor, sokan vitatkoznak az előnyein és hátrányain. Többen félnek attól, hogy ha kicsi korban kezdi el a gyermek az idegen nyelv tanulását, akkor az a magyar nyelvű alapozó tantárgyak - az olvasás, írás, nyelvtan, matematika - ismeretszintjének rovására fog történni. Félnek tőle, hogy összezavarja a gyermeket. A heti 1 vagy 2 idegen nyelvi óra esetében talán így is van, de tapasztalataink szerint amikor mindennap találkozik a nyelvvel természetessé válik számára, beépül a hétköznapjaiba. Éppen úgy, mint amikor egy vegyes nemzetiségű családban pl. az apa angolul beszél a gyermekéhez, az anya pedig magyarul, és így észrevétlenül válik a gyermek kétnyelvűvé.

A nyelvet kisiskoláskorban teljesen más módszerekkel tanulják a többi tantárgyhoz képest, ahol a tanterv által előírt nagy lexikális tudás megszerzése a meghatározó.  Sokkal humánusabb, játékosabb, érdekesebb, sokrétűbb, többoldalú a dolgok megközelítése, hisz a célnyelv mellett az ének, technika, rajz órákon is szinte észrevétlenül folyik a szókincsbővítés, gyakorlás. A tanulók megszeretik a nyelvet, elsajátítják a nyelvtanulás módszerét. Különlegesnek érzik magukat, hisz ők tudnak valamit, amivel nem mindenki rendelkezik, bár hasznos lenne. Természetessé, könnyeddé válik számukra az idegen nyelven való kommunikáció. A kéttannyelvű oktatásban résztvevő tanulók az általános iskola végére eljutnak a nyelvvizsga szintjére. Ezt az igazolást nagyon fontosnak és mércének tartjuk, de sokszor túlértékeljük. Hisz nem véletlen, hogy egy-egy állásinterjún nem a nyelvvizsga bizonyítványra kíváncsiak, hanem az idegen nyelven való kommunikációra, a mindennapi élethez, munkavégzéshez szükséges szókincs birtoklására. Ez az a plusz, amit a csak magánórákon szerzett nyelvtudás nem tud nyújtani: a könnyed, természetes beszédet az idegen nyelven, a sajátos gondolkodást. Hetedikeseink, nyolcadikosaink közül többen is angolul olvasnak már saját örömükre kisregényeket, érdeklődési körüknek megfelelően.  A jó nyelvtudással rendelkezők számára könnyedén elérhetőek, nyitva állnak olyan információk is a világhálón, amelyekhez mi egynyelvűek csak körülményesen juthatunk hozzá. Gondoljunk csak bele az élet mennyi területén jelent ez előnyt, kiaknázható lehetőséget!

A középiskolás évek alatt a nyelv már meglévő, jó ismerete sok előnnyel jár. Magabiztosságot, sikerélményt ad. Nem akkor kell még küzdeni, magánórákra járni - az amúgy is sok tantárgy és tanulnivaló mellett - a nyelvvizsga megszerzésének érdekében. A középiskolába lépve sokan kezdenek bele második nyelv tanulásába is, hisz nagyobb lehetőségeket jelent.

A két tannyelvű oktatás esetében nem utolsó szempont, hogy teljesen ingyen sajátíthat el egy idegen nyelvet - nagyon magas szinten - a gyermek, hisz heti 10 órát foglalkoznak a nyelvvel.

Általában azok tartják fontosnak, és örülnek ennek a lehetőségnek, akik gyermekük jövőjének tekintetében előre, 10 -15 éves távlatokban gondolkodnak, és megoldást szeretnének kínálni gyermekük számára az élet kihívásaival szemben.

                                                                                                           Kopasz Csabáné

 vissza