Sikeres, jelen idejű online oktatás a „Kéttannyelvűben
”
Majdnem egy
éve, hogy a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra a tantermen
kívüli digitális munkarendre tértek át a köznevelési intézmények pedagógusai.
Az azóta is tomboló pandémia ismét kihívás elé állította iskolánk
nevelőtestületét a Magyar-Angol Kéttannyelvűben is.
Elsődleges
célunk az online tanítás feltételeinek megteremtése és az oktatás zavartalan
folytatása volt. A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben is tovább
kellett működtetni az oktatás rendszerét, amely néhány hétre a digitális térbe
költözött. Így iskolánk pedagógusainak és a nevelés-oktatást segítő munkatársaknak
megint alkalmazkodniuk kellett a kialakult helyzethez. Az elmúlt tanév
tapasztalatai azonban nagy segítséget nyújtottak, s felkészültek voltunk az
újabb megmérettetésre. Az intézményvezetés a pedagógusok szakmai
támogatásával tervezte meg az előttünk álló hetek tanítási struktúráját, az
ismeret- és élményátadás módját. Mivel ez a lépés várható volt tanévkezdéskor,
az informatika szakos tanárok felfrissítették tanulóink infokommunikációs
eszközhasználatának ismereteit, felkészülve az esetlegesen bekövetkező
tantermen kívüli oktatásra. Ennek részeként a diákjainkkal megismertették az
online tanulási lehetőséget a Kréta DKT felületén.
A tantermen
kívüli digitális oktatás intézményünkben a kollaborációs felületen órarend
szerint, valós időben történt. Kollégáink és mi magunk is minden órát
megtartottunk, törekedve arra, hogy a tanítási órán a tananyag elsajátítása
megtörténjen, és nem vagy csak nagyon kevés házi feladatot kaptak tanítványaink
azért, hogy a szülőket tehermentesítsük.
A vészhelyzet
idejére az ingyenes vezetékes internetszolgáltatásra jogosultak köre kiegészült
a köznevelési intézményben tanuló diákokkal is, így saját eszközzel
rendelkezve, akár egy okostelefonnal is sikeresen be tudtak kapcsolódni a
tantermen kívüli távoktatásba. Ez óriási
segítség volt, hiszen nem volt szükség a papír alapon való tananyag
nyomtatására, lehetőség adódott, ha nem is a személyes, de a számítógép
monitorján keresztül való kontakt kialakítására. Munkánk során mindannyian törekedtünk
arra, hogy a tanév során eddig megszerzett tudást tovább mélyítsük, az erre
épülő új élmények átadását és befogadását támogassuk. Bíztunk abban, hogy a
tantestütet által közösen elfogadott, megszavazott, jelen idejű online oktatási
formában az ismeretátadás, a gyakorlás, a tapasztalatszerzés sikeres lehet.
Eddigi tapasztalataink mindezt, alátámasztották.
Bár a rendszerben lévő digitális tananyagok
fejlesztését illetően az elmúlt évhez képest óriási fejlődés tapasztalható,
pedagógusaink saját feladatokat, feladatsorokat, projekt témákat készítettek,
melyek megosztásával egymás munkáját is szívesen segítették. A tantermen kívüli
digitális munkarend a lehetőségekhez képest zökkenőmentesen működik, az eddig
felhalmozott tudást remekül tudják kamatoztatni kollégáink, diákjaink.
Az oktató-
nevelő munkát végző kollegák szakmai támogatással, az iskola vezetése a
szervezéssel törekedett a tudásmegosztásra.
Tanulóink egy része gond nélkül használta a digitális
teret a tanulásra, de komoly figyelmet kellett fordítanunk a lemaradó, nehéz
helyzetben lévő diákokra is. Ebben a munkában komoly erőfeszítéseket tettek
pedagógusaink, akik minden eszközt és fórumot használva igyekeztek kapcsolatot
tartani a diákokkal, segíteni csatlakozásukat a digitális osztályteremhez.
Összességében
elmondható, hogy tanítványaink többségénél sikeres az új oktatási módszer. Az
elmúlt évben kevésbé motivált tanulók is igyekeztek részesei lenni a digitális
térnek.
Véleményem
szerint munkánk eredményes volt, jártasságot szereztünk az online tanításban,
tanulásban, s pozitívum a digitális kompetenciánk fejlődése.
Ezúton
szeretnénk megköszönni minden támogató segítséget, amely a hátrányos helyzetű
tanítványainknak is lehetőséget teremtett.
Megköszönjük intézményünk pedagógusainak áldozatos munkáját, a szülőknek
és a tanulóknak pedig a példaértékű hozzáállást.
Szencziné Donka Zsuzsanna
intézményvezető-helyettes
|